Saavutettavuusseloste

Tervetuloa! Tämä on Helsingin Satama Oy:n internet-sivuston saavutettavuusseloste.

Seloste koskee palvelua https://www.portofhelsinki.fi/ ja on laadittu 24.02.2021.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio Karhu Helsinki Oy.

Tämä verkkosivusto on julkaistu 8.12.2016. Saavutettavuusseloste on laadittu 11.12.2020 tilanteen mukaisena, ja sitä on viimeksi päivitetty 2.6.2021, kun sivustolla on tehty saavutettavuutta parantavia korjauksia.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit asioida kanssamme puhelimitse, soittamalla Helsingin Sataman mediadesk-numeroon 040 5065280 tai kirjoittamalla sähköpostia osoitteeseen port.helsinki@portofhelsinki.fi, jolloin sinua palvelee Helsingin Sataman viestintä.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain (WCAG-kriteeristö 2.1, tasot A ja AA).

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavassa on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

  • Tekstivastineissa puutteita: joillain ei-tekstuaalisilla sisällöillä ei ole kuvaavaa tekstivastinetta. (WCAG 1.1.1)
  • Sisällöllisesti epäolennaisia kuvia ei aina ohiteta ruudunlukijoilla. (WCAG 1.1.1)
  • Lomakkeiden kenttiä ei ole aina nimetty oikein label-elementeillä. (WCAG 1.1.1, 1.3.1)
  • Kaikki etusivun sisältöelementit eivät ole samassa järjestyksessä mobiili- ja tietokonenäkymässä. (WCAG 1.3.2)
  • Informaatiota välitetään joissain tapauksissa pelkän värin avulla. (WCAG 14.1.)
  • Tekstin ja taustan värien välinen kontrasti ei aina ole riittävä. (WCAG 1.4.3) 
  • Tekstin suurentaminen 200 prosenttiin ei kaikilla sivuilla onnistu ongelmitta. (WCAG 1.4.4, 1.4.12)
  • Tekstiä esitetään toisinaan kuvina (esim. ikoneina). (WCAG 1.4.5)
  • Sisällön ja elementtien suurentaminen 400 prosenttiin ei kaikilla sivuilla onnistu ilman ongelmia. (WCAG 1.4.10)
  • Muiden kuin tekstimuotoisten käyttöliittymäkomponenttien värin kontrasti suhteessa taustaväriin ei aina ole riittävä. (WCAG 1.4.11)
  • Hiiren osoittimen vieminen tai näppäimistön kohdistuksen siirtäminen elementin kohdalle tuo toisinaan näkyviin lisää sisältöä, joka katoaa näkyvistä liian nopeasti. (WCAG 1.4.13)
  • Näppäimistökäytössä jonkin verran ongelmia etenkin, jos sivustoa zoomaa. (WCAG 2.1.1)
  • Automaattisesti käynnistyvää, liikkuvaa kuvaa ei voi pysäyttää (esim. webcam). (WCAG 2.2.2)
  • Valikoiden ohittaminen onnistuu pääsääntöisesti, mutta joillain sivuilla "Hyppää pääsisältöön" -linkki vie väärään kohtaan sivua (esim. etusivu). (WCAG 2.4.1)
  • Sivuotsikoiden (title) informatiivisuudessa puutteita. (WCAG 2.4.2)
  • Näppäimistön kohdistus ei aina etene loogisesti. (WCAG 2.4.3)
  • Linkkitekstien informatiivisuudessa puutteita (esim. jos ne vievät sivuston ulkopuolelle tai niistä ladataan tiedosto). (WCAG 2.4.4)
  • Otsikot eivät aina ole riittävän kuvailevia. Koskee myös lomake-elementtejä. (WCAG 2.4.6)
  • Näppäimistön kohdistusta ei aina näe. (WCAG 2.4.7)
  • Päävalikko avautuu pelkästään hiiren viemisestä sen päälle. (WCAG 2.5.2)
  • Mikäli jokin sisältöelementti on esitetty muulla kielellä kuin ympäröivä sivu, elementin sisällön kieli ei käy ilmi ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.2)
  • Verkkolehteen siirryttäessä toistuva navigaatioelementti muuttuu. (WCAG 3.2.3)
  • Syötekenttien informatiivisessa nimeämisessä on puutteita (esim. kenttien pakollisuus). (WCAG 3.3.2)
  • Lomakkeiden virheiden korjausehdotukset ovat väärällä kielellä (englanniksi). (WCAG 3.3.3)
  • HTML-koodin laadussa joitain puutteita (esim. kaikki ID-tunnisteet eivät ole uniikkeja, virheellisiä attribuutteja, ylimääräisiä lopputägejä). (WCAG 4.1.1)
  • Käyttöliittymäkomponenttien nimen ja roolin ohjelmallisessa selvittämisessä joitain puutteita. (WCAG 4.1.2)

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Seuraavana on listaus sivustollamme olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin:

  • karttoja, joita ei ole tarkoitettu navigointikäyttöön (esim. sää- tai maastokarttoja)
  • toimisto-ohjelmien tiedostoja (esim. doc, pdf, odt), jotka on julkaistu ennen 23.9.2018
  • video- tai äänitallenteita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020
  • kolmannen osapuolen tuottama sisältö

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Kerro havaintosi meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Voit ottaa yhteyttä seuraavilla tavoilla:

  • soittamalla Helsingin Sataman mediadesk-numeroon 040 5065280
  • kirjoittamalla sähköpostia osoitteeseen port.helsinki@portofhelsinki.fi, jolloin sinua palvelee Helsingin Sataman viestintä

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon (Avautuu uuteen ikkunaan). Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi (Avautuu uuteen ikkunaan)
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero, vaihde: 0295 016 000

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluidemme saavutettavuutta vuoden 2021 aikana.

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.

Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Pyrimme käyttämään ymmärrettävää kieltä.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme internetsivuston hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.