Tavaravienti vilkasta Helsingin satamassa

15.10.2021
Uutiset
Tyhjiä kontteja pinottuna Vuosaaren Satamassa.

Rahtiliikenne Helsingin satamien kautta kulkee vilkkaasti ja erityisesti vienti vetää hyvin vuoden kolmannen neljänneksen lopulla. Sen sijaan laivamatkustus ei ole matkustusrajoitusten helpottamisesta ja koronarokotuskattavuuden noususta huolimatta vilkastunut odotetulla tavalla.

Vienti vauhdissa

Tammi–syyskuussa Helsingin sataman kautta kulkeneen tavaran kokonaismäärä oli 10,6 miljoonaa tonnia (+7,9 %). 
– Vuoden lopulla hätyytellään ennätystasoja, jos tämä tavaraliikenteen erinomainen tahti jatkuu, arvioi Jukka Kallio, Helsingin Satama Oy:n rahtiliiketoiminnasta vastaava johtaja. 

Ulkomaisesta tavaraliikenteessä tuontia oli 4,8 miljoonaa tonnia (+4,4 %). Vientiä oli 5,7 miljoonaa tonnia, mikä oli peräti 11,2 % edellisvuoden vastaavaa aikaa enemmän. Esimerkiksi kotimaisen metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä on maailmalla kovaa.

Yksiköidyn tavaraliikenteen* määrä oli 9,0 milj. tonnia (+ 9,3 %). Konttiliikenne oli edellisvuoden vastaavasta ajasta jäljessä reilun prosentin. Rekoissa, kuorma-autoissa ja perävaunuissa kuljetetun rahdin määrä sen sijaan oli jopa lähes 15 % edellisvuotta edellä.

Maailmanlaajuinen konttien kysyntä ylittää tällä hetkellä niiden tarjonnan ja konttirahtien hinnat ovat nousseet huomattavasti. 

Matkustajaliikenne toipuu hitaasti

Laivamatkustajien vihreä linja Länsiterminaali 2:lla.

Tammi-syyskuussa Helsingin sataman linjaliikenteessä** oli vain 2,3 miljoonaa matkustajaa, joista valtaosa kulki Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä. Matkustajamäärä laski 43,1 % jopa edellisestä, koronan heikentämästä vuodesta. Merimatkustus on kuitenkin lähtenyt asteittain palautumaan koronapandemian seurauksista, joskin hitaasti. Merkittävää matkustajaliikenteen vilkastumista odotetaan ensi vuonna. 

Matkustusrajoitusten alusta lähtien täysin pysähdyksissä ollut laivaliikenne Helsingin ja Tukholman välillä alkoi jälleen kesäkuun puolivälissä. Kansainvälinen risteilyliikenne Helsingissä pääsi käynnistymään elokuun ensimmäisellä viikolla, kun kaupunkiin saatiin ensimmäinen risteilyalus sitten vuoden 2019. 

Kun Schengen-alueen sisärajavalvonnasta luovuttiin 26. heinäkuuta, matkustamisen edellytykset paranivat erityisesti EU-alueen sisällä. 

Tulos jäämässä tappiolliseksi

Pandemian seuraukset matkustamiseen vaikuttavat yhä Helsingin Satama Oy:n taloustilanteeseen voimakkaan negatiivisesti. Yhtiön tammi-syyskuun liikevaihto oli 49 miljoonaa euroa, mikä on 3,5 miljoonaa euroa (-7 %) edellisvuoden vastaavaa aikaa pienempi.

Vuoden 2021 liikevaihdoksi arvioidaan 67,8 miljoonaa euroa (2020: 67,2), ja tulos jäänee toista vuotta peräkkäin tappiolliseksi.
Yhtiön taloudellinen asema on kuitenkin vahva ja satamassa on hyvät valmiudet palvella myös kohti pikkujoulukautta vilkastuvaa matkustajaliikennettä.

Helsingin Sataman liikennetilasto tammi–syyskuu 2021 

* yksiköity liikenne = tavaraliikenne, jota kuljetetaan suuryksiköissä, kuten konteissa, rekoissa ja perävaunuissa.
** linjaliikenne = aikataulujen mukaan kulkeva säännöllinen laivaliikenne, mm. Tallinnan ja Helsingin väliä kulkevat matkustaja-autolautat.

Lisätietoja:
mediadesk(at)portofhelsinki.fi, mediapuhelin virka-aikana: 040 5065280