Helsingin Sataman vuosikertomus 2021 – yksikköliikenne ylsi ennätykseen, silti pandemia painoi tuloksen tappiolle

15.03.2022
Uutiset

Helsingin Sataman vuosikertomus 2021 on julkaistu verkossa. Siihen voi tutustua suomeksi tai englanniksi osoitteessa: https://vuosikertomus2021.portofhelsinki.fi 

Koronaviruksen aiheuttaman pandemian tuoma kuoppa eurooppalaiseen talouskehitykseen ja Suomen vientiteollisuuteen taittui 2021. Myös Helsingin sataman rahtiliikenne toipui hyvin ja erityisesti roro-liikenne kasvoi voimakkaasti.  Kaikkiaan tavaraa kulki 14,4 miljoonaa tonnia ja yksiköity tavaraliikenne ylsi 12 miljoonalla tonnilla kaikkien aikojen ennätykseen. 

Sen sijaan toinen koronavuosi matkustusrajoituksineen oli matkustajaliikenteelle yhä rankka. Kaikkiaan Helsingin Sataman kautta kulkeneiden matkustajien määrä, 3,7 miljoonaa, jäi jopa 70 % pandemiaa edeltäneistä ajoista.

Hankkeiden läpivientiä ja yhteistyötä haastavissa tilanteissa

Satamassa jatkettiin määrätietoisesti lukuisten kehityshankkeiden edistämistä. Vuoden hienoin saavutus oli yhdessä Väyläviraston kanssa toteutettu Vuosaaren meriväylän syventäminen. Marraskuussa 2021 valmistunut syvennetty väylä mahdollistaa entistä suurempien alusten käynnit Vuosaaressa ja meriliikenteen tehokkuus tuo mukanaan ympäristöetuja. 

Edelleen korostui hyvän yhteistyön merkitys, jotta terveysturvallisuusjärjestelyt saatiin toteutettua nopeasti muuttuvien ohjeistusten mukaisesti. Tässä viranomaisyhteistyössä Helsingin Satama onnistui hyvin ja myös matkustajatyytyväisyys säilyi hyvällä tasolla. Lisäksi Sataman asiakkaat antoivat kiitosta koronahaasteisiin reagoinnista. 

Tulos jäi tappiolle, suuntana valmistautuminen matkustajien paluuseen

Yhtiön liikevaihto jäi vuoden 2020 tasolle ja tulos painui 15 miljoonaa tappiolle. Satamassa jouduttiin yhä tekemään kustannusten sopeuttamistoimenpiteitä, mutta suunnaksi haluttiin ottaa koronasta toipuminen ja valmistautumisen matkustajien paluuseen. 

Kehittämisen suuntaviivat selvillä 

Tulevaisuuden suuntaviivat kirkastuivat niin Satamalle kuin sen asiakkaille, kun pitkään valmisteltu Helsingin Sataman kehittämisohjelma  sai vihreää valoa kaupunginhallitukselta. Ohjelman myötä edessämme on paljon pääkaupunkiseudun ja koko Suomen kannalta merkityksellistä työtä, kun keskustasatamissa liikennettä tullaan keskittämään Länsisatamaan ja Katajanokalle.