Helsingin laivamatkustus vilkastumassa ja tavaraliikenne jatkuu hyvänä eurooppalaisen toimintaympäristön epävarmuudesta huolimatta

14.04.2022
Uutiset
matkustajia. passengers.

Laivamatkustus Helsingissä on lähtenyt elpymään koronapandemian aikaisesta hiljaiselosta. Ukrainan sota ei ole vielä merkittävästi hidastanut Helsingin kautta kulkenutta liikennettä, ja rahtiliikenne on tammi-maaliskuussa ollut vilkkaampaa kuin edellisenä alkuvuonna.

Suomen ja Schengen-maiden välisen liikenteen sisärajavalvonta päättyi tammikuun 2022 lopulla ja laivamatkustus ulkomaille osoittaa vähän kerrassaan vilkastumisen merkkejä.

Helsingin sataman linjaliikenteessä kulki tammi-maaliskuussa reilut miljoona matkustajaa. Kasvuprosentti vuoden takaiseen vastaavaan aikaan verrattuna on huima 171 %, sillä alkuvuonna 2021 koronapandemian aikaiset matkustusrajoitukset olivat vielä tiukat.

Laivareitti Helsingin ja Tallinnan välillä oli tammi-maaliskuussa vilkkain, sillä kulki 839 000 matkustajaa. Tukholman reitillä matkustajia kulki 150 000.

Kokonaistavaraliikenne kasvaa

Helsingin Sataman kautta kulkenut rahtiliikenne on jatkunut vilkkaana läpi pandemia-aikojen. Tammi - maaliskuussa kokonaistavaraliikennettä kulki 3,6 miljoonaa tonnia, mikä on 4,8 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Siitä tuontia oli 1,7 miljoonaa tonnia (+7,2 %) ja vientiä 1,9 miljoonaa tonnia (+1,6 %).

Yksiköidyn tavaraliikenteen* määrä oli 3,1 tonnia (+ 4,5 %). Perävaunuilla kuljetettavan tavaran osuus kasvaa yhä. Konttiliikenne laski edellisestä vuodesta 7,2 % tonneissa mitattuna, kun taas kumipyöräliikenne** kasvoi 10,5 %.  

Sota Ukrainassa ja Venäjän vastaiset pakotteet vaikuttavat satamatoimintaan

Venäjän liikenteen osuus Helsingin Satamissa on ollut pieni, minkä vuoksi sodan ja asetettujen pakotteiden välittömät vaikutukset rahtiliikenteeseen eivät ole niin suuret kuin monelle muulle satamalle. Lähinnä Helsingin Sataman kautta on kulkenut Venäjältä saapuneita hiilikuljetuksia, jotka ovat nyt loppumassa. Varsinaisia transitolasteja on ollut hyvin vähän.

Sodan vaikutuksista kuljetuskustannusten nousu, konttiliikenteen toimitusketjujen haasteet ja sodan vaikutukset yleiseen talouskehitykseen haastavat toimintaympäristön näkymiä. Myös kansainvälisen turismin palautuminen Itämerelle pandemian väistyessä voi hidastua.

Sotaa pakoon lähteneitä ukrainalaisia saapuu Suomeen myös Helsingin sataman kautta. Satamayhtiö auttaa viranomaisia erilaisissa järjestelyissä: matkustajavirtojen hallinnassa, tilankäytössä terminaaleissa ja informaation tarjoamisessa pakolaisille. Helsingin Satama on myös tarjonnut tilat väliaikaisen turvapaikanhakijoiden vastaanottopisteen Länsisatamassa.

Helsingin Satama näkee Venäjää vastaan kohdistetut pakotteet tarpeellisina ja peräänkuuluttaa niiden toimeenpanossa yhtäläisiä käytäntöjä EU:ssa. Helsingin Satamassa noudatetaan EU- ja valtiotason päätöksiä Venäjään liittyvien tavaravirtojen tai venäläisomisteisten yhtiöiden ja laivojen suhteen.

 
* Suurin osa Helsingin Sataman kautta kulkevasta tavarasta on Suomen ulkomaankaupan yksiköityä tavaraliikennettä, eli konteissa, rekoissa ja perävaunuissa kuljetettua rahtia.
** Kumipyöräliikenne = kuorma-autoilla, rekoilla ja perävaunuilla kuljetettu tavara.

Lisätietoja:
Helsingin Sataman liikennetilasto tammi-maaliskuu 2022
Helsingin sataman viikoittaisia matkustajamääriä päivitetään tähän uutiseen
sähköposti: mediadesk(at)portofhelsinki.fi
mediapuhelin virka-aikana: 040 506 5280